NFOŚiGW uruchomił nabór wniosków w programie „Wodoryzacja Gospodarki” w zakresie innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem. Program koncentruje się na wsparciu zarówno prac badawczo-rozwojowych jak i komercjalizacji innowacyjnych rozwiązań oraz technologii różnych rodzajów jednostek transportowych napędzanych wodorem.
Kto może ubiegać się o dotację:
- przedsiębiorstwa
- jednostki naukowe
Forma i intensywność dofinansowania:
Dotacja:
- maksymalna intensywność pomocy publicznej zgodnie z rozporządzeniem Ministra Klimatu i Środowiska.
- jeśli dotacja nie stanowi pomocy publicznej, intensywność dofinansowania może wynieść do 85% kosztów kwalifikowanych.
Pożyczka:
- udzielana w wysokości różnicy pomiędzy wartością kosztów kwalifikowanych a wartością dotacji.
- wyłącznie na realizację przedsięwzięć inwestycyjnych (tj. na zwiększenie mocy produkcyjnych innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem)
- oprocentowanie pożyczki na warunkach rynkowych, zgodnie z komunikatem Komisji Europejskiej
Nabór wniosków:
- 3 czerwca do 2 września 2024
Cel finansowania:
Wsparcie technologii związanych z budową, wdrożeniem oraz komercjalizacją innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem.
Na co można przeznaczyć dofinansowanie:
I. Projekty badawczo-rozwojowe:
- dotyczące nowych lub modernizowanych jednostek zasilanych wodorem
- zakończone minimum demonstratorem w skali 1:1
II. Projekty zwiększające moce produkcyjne:
- dotyczące innowacyjnych jednostek transportowych napędzanych wodorem
- mogą obejmować budowę linii technologicznej lub fabryki
Warunki dofinansowania:
- Minimalna wartość kosztów kwalifikowanych: 10 mln PLN
- Maksymalna kwota dotacji: 150 mln PLN
- Maksymalna kwota pożyczki: 300 mln PLN
- Okres spłaty pożyczki: do 15 lat z możliwością przedłużenia do 25 lat
(licząc od daty wypłaty pierwszej transzy do daty spłaty ostatniej raty kapitałowej)
Kluczowe warunki:
- projekty powinny przyczynić się do osiągnięcia celów określonych w Krajowym Planie Odbudowy, szczególnie w zakresie niskoemisyjnej lub bezemisyjnej gospodarki
- spełnienie warunku nowej zasady horyzontalnej „nie czyń znaczącej szkody” (do no significant harm, DNSH), odnoszącej się do sześciu celów środowiskowych
- łagodzenie zmian klimatu
- jednostki transportowe powstałe w wyniku projektów nie będą przeznaczone do transportu paliw kopalnych
Budżet:
Na realizację projektów przeznaczono łącznie 1 193 009 000 PLN w tym:
- 493 009 000 PLN na bezzwrotne dotacje
- 700 000 000 PLN na pożyczki
Wsparcie oferowane w ramach programu Wodoryzacja Gospodarki to możliwość rozwoju ekologicznego i zrównoważonego transportu w Polsce. Eksperci LPW Consulting zapraszają do kontaktu i bezpłatnych konsultacji projektów!