PARP ogłosił nabór konkurencyjny wniosków
w ramach działania „Zrównoważona mobilność miejska” z Programu Fundusze Europejskie dla Polski Wschodniej. Celem działania jest wspieranie zrównoważonej multimodalnej mobilności miejskiej jako elementu transformacji w kierunku gospodarki zeroemisyjnej.
Kto może ubiegać się o dotację:
- wyłącznie podmioty z makroregionu Polski Wschodniej tj. miasta średnie tracące funkcje społeczno-gospodarcze oraz inne miasta subregionalne z podregionów z najwyższą kumulacją gmin zmarginalizowanych z przedziału 50-100 tys. mieszkańców (ustawowo zobligowani organizatorzy transportu miejskiego), są to:
- woj. lubelskie: Chełm, Zamość, Biała Podlaska;
- woj. podlaskie: Łomża, Suwałki;
- woj. podkarpackie: Przemyśl, Stalowa Wola, Mielec;
- woj. świętokrzyskie: Ostrowiec Świętokrzyski;
- woj. warmińsko-mazurskie: Ełk;
- woj. mazowieckie: Siedlce, Ostrołęka.
Ponadto beneficjentami projektów mogą być: - miasta działające na podstawie porozumienia zawartego z jednostkami samorządu terytorialnego położonymi w miejskim obszarze funkcjonalnym;
- związki i stowarzyszenia utworzone przez ww. miasta oraz jednostki samorządu terytorialnego zlokalizowane w miejskim obszarze funkcjonalnym.
Poziom dofinansowania:
dotacja do 85% kosztów kwalifikowanych
Nabór wniosków:
od 12 września 2023 r. do 12 grudnia 2023 r.
Na co można przeznaczyć dofinansowanie?
Wsparte zostaną kompleksowe i zintegrowane projekty, realizowane w miastach i ich obszarach funkcjonalnych, obejmujące m.in. takie zadania, jak:
- zakup bezemisyjnego taboru tramwajowego, trolejbusowego lub autobusowego (pojazdy z napędem elektrycznym lub wodorowym);
- budowa, przebudowa i modernizacja infrastruktury na potrzeby transportu miejskiego i komplementarnych form mobilności, w tym w szczególności:
– w zakresie infrastruktury transportu (np. stacje ładowania pojazdów elektrycznych, stacje tankowania wodoru, infrastruktura OZE, linie i pętle tramwajowe lub trolejbusowe, pętle autobusowe, wiaty z aktywną informacją pasażerską, zaplecze techniczne do obsługi taboru, infrastruktura punktowa np. przystanki, wysepki, centra przesiadkowe; dworce intermodalne, strefy czystego transportu), w tym dostosowanie jej do potrzeb osób z ograniczoną możliwością poruszania się i osób
z niepełnosprawnościami,
– inwestycje ograniczające indywidualny ruch zmotoryzowany
z preferencją dla ruchu pieszego i rowerowego lub komunikacji zbiorowej, przy jednoczesnym zwiększeniu bezpieczeństwa uczestników ruchu, w szczególności w centrach miast (np. stojaki, wiaty rowerowe, stacje samoobsługowej naprawy rowerów; ciągi rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe, przejścia dla pieszych, chodniki, sygnalizacja świetlna, azyle dla pieszych, dedykowane pasy ruchu dla komunikacji zbiorowej),
– digitalizacja systemu mobilności w miastach i ich obszarach funkcjonalnych (np. ITS, wspólne bilety, informacja i planowanie podróży, powiązane z wdrażaniem integracji taryfowej oraz koncepcji „Mobilność jako usługa”, system parkingowy, strefy czystego transportu).
Za projekt kompleksowy uznane będzie przedsięwzięcie obejmujące inwestycję w zadania wskazane w co najmniej dwóch z trzech wyżej wymienionych grup.
Budżet:
440 mln PLN
Zainteresowanych zapraszamy do kontaktu! Zróbmy razem projekt!
Napisz lub zadzwoń!
Leszek Skalimowski
Dyrektor ds. Rozwoju