W tym roku Tyskie Linie Trolejbusowe wprowadziły na linie najnowocześniejsze trolejbusy w Polsce. Zanim jednak „Gepardy” pojawiły się na tyskich drogach by służyć mieszkańcom i środowisku, pojawili się oni – eksperci LPW
Nazwa projektu:
Zakup nowych trolejbusów był możliwy dzięki współfinansowaniu z następujących programów:
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata 2014-2020, Poddziałanie 4.5.1. Niskoemisyjny transport miejski oraz efektywne oświetlenie – ZIT Subregionu Centralnego.
Kwota dofinansowania: 9 922 071,25 zł.
Program priorytetowy GEPARD II transport niskoemisyjny.
Część 3) Śląsk – Zagłębie bezemisyjnego transportu publicznego (dotacja).
Kwota dofinansowania: 9 922 071,00 zł.
Program priorytetowy GEPARD II transport niskoemisyjny.
Część 3) Śląsk – Zagłębie bezemisyjnego transportu publicznego (pożyczka).
Kwota pożyczki: 3 501 908,00 zł.
To właśnie od nazwy programu pochodzi nazwa nowych tyskich trolejbusów, o których mówi się „Gepardy”.
Cel projektu:
Projekt miał na celu zakup elektrobusów ładowanych dynamicznie z trolejbusowej sieci trakcyjnej wraz z budową i modernizacją systemu zasilania. Bezpośrednim efektem powyższych działań jest zwiększenie niezawodności funkcjonowania komunikacji publicznej, co bez wątpienia udało się osiągnąć.
Celem budowy i modernizacji systemu zasilania było stworzenie infrastruktury pozwalającej na ograniczenie zużycia energii elektrycznej niezbędnej do zasilania i ładowania pojazdów elektrycznych przez optymalizację parametrów pracy sieci oraz zastosowanie nowoczesnych systemów zdalnego sterowania.
Ponadto projekt zakładał wykonanie nowej konfiguracji układu zasilania sieci trakcyjnej w tym między innymi zabudowę odłączników sekcyjnych.
Realizacja projektu:
Dziś razem z TLT dzięki wspólnej współpracy przy realizacji projektu pt: „Zakup elektrycznych pojazdów komunikacji miejskiej wraz z budową i modernizacją systemu zasilania” możemy cieszyć się:
- 6 nowymi elektrobusami ładowanymi dynamicznie z sieci trakcyjnej
- zmodernizowanym systemem zasilania sieci trolejbusowej
- zainstalowaniem nowego punktu zasilania sieci trakcyjnej
Osoby odpowiedzialne:
Grzegorz Ocieczek
Dyrektor Działu ds. Dotacji i Analiz
Łukasz Pachel
Starszy Specjalista ds. Finansowania Zewnętrznego
Co to był za projekt?
Zakup elektrobusów ładowanych dynamicznie
To właśnie za sprawą specjalistów z dwóch spółek należących do Grupy LPW, którzy dla Tyskich Linii Trolejbusowych przygotowali kompleksową dokumentację aplikacyjną wraz z programem funkcjonalno-użytkowym oraz zarządzali projektem – możemy dzisiaj mówić o pełnym sukcesie inwestycji zrealizowanej z 3 źródeł finansowania.
Wartość projektu netto
23 346 050,00 zł
Wysokość dofinansowania
100%
#LPWCONSULTING #TLT #TyskieLinieTrolejbusowe #Gepardy
Zakupione pojazdy, Solaris Trollino 12 Electric, bo o nich mowa, wyglądają jak klasyczne trolejbusy, natomiast zastosowane w nich rozwiązania pozwalają na wyeliminowanie największej wady autobusów elektrycznych, jaką jest konieczność postoju podczas ładowania baterii, te ładują się podczas jazdy.
Nowe trolejbusy posiadają szereg udogodnień dla pasażerów, są niskopodłogowe, w pełni klimatyzowane, dostosowane do potrzeb osób z niepełnosprawnościami.
Elektronika ich napędu wykonana jest w technologii SIC (węglika krzemu), czyli jest całkowicie ekologiczna, ale co najważniejsze pozwala w znacznym stopniu ograniczyć zużycie energii elektrycznej. Dodamy jeszcze, że pojazdy te posiadają baterie trakcyjne LTO (litowo-tytanowe), dzięki którym bez podłączenia do sieci trakcyjnej mogą przejechać ok. 65 km. Baterie zasilają dwa asynchroniczne silniki zintegrowane bezpośrednio z piastami kół tylnych.
Nowe pojazdy są do dyspozycji mieszkańców już od połowy 2022 roku, który tym bardziej jest wyjątkowy, gdyż komunikacja trolejbusowa w Tychach obchodzi jubileusz 40-lecia swojego istnienia.
Współpraca z Grupą LPW była wzorowa na każdym etapie realizacji Projektu. Wiedza, doświadczenie, dyspozycyjność, profesjonalizm i dbanie o najmniejsze szczegóły pozwoliły zrealizować przedsięwzięcie z zapewnieniem płynności finansowej oraz w zgodzie z zasadami instytucji finansujących
Marcin Rogala
Prezes Tyskich Linii Trolejbusowych